Jezdit na nákup není moc EKO

Při životě na vesnici si jen tak nevyběhnete na nákup z baráku, abyste za 15 minut byli zpátky s teplými rohlíčky a čerstvými koblihami.

Život je tu v tomhle ohledu náročnější. Nad nákupy musíte víc přemýšlet, plánovat, nakupovat ve větším množství a pro všechno si musíte někam dojet, v tom nejhorším (mém) případě autem.

A to není moc EKO.

Zaběhla jsem si svůj systém. Zbytečně nejezdím po všech čertech, šetřím svůj čas, nervy a v konečném důsledku i tu planetu.

Většinu nákupů řeším přes e-shop.

S tímto způsobem nakupování jsou ale, kromě jeho nesporných výhod, spojena i určitá úskalí. Zejména doprava a odpad z obalů a výplňových materiálů, určených k přepravě zboží, mají negativní dopad na životní prostředí.

Jak je to s nákupem na internetu

Jestli je nákup přes internet ekologický je otázka, na kterou jsem nenašla jednoznačnou odpověď.

Záleží na podmínkách a předpokladech, za kterých nákup probíhá a také na tom, jak se obchody chovají v nakládání s vlastními odpady, využívání energií, jaké zboží a od jakých výrobců nabízejí.

To jsou kritéria, která my jako zákazníci, dokážeme jen těžko vyhodnotit, protože nemáme šanci se k těmto informacím dostat.

Převážná většina obchodů nepřemýšlí o ekologickém dopadu svého podnikání.  Jejich hlavním cílem je dosahovat co nejvyššího zisku s co nejnižšími náklady, nejefektivnějšími a nejpohodlnějšími procesy.

V praxi to vypadá asi tak … nakoupit nové krabice za co nejnižší cenu, co nejjednodušeji zabalit, použít co nejlevnější výplně a odeslat za co nejnižší poštovné.

Zarážející na tom je, že mezi nimi najdeme i prodejce EKO produktů. 

Nechci samozřejmě házet všechny do jednoho pytle. Na našem trhu jsou hráči, kteří o svém podnikání přemýšlí jinak.

A my jsme ti, kteří stejně jako ve volbách rozhodují o tom, komu a čemu dáme svůj hlas.

8 tipů pro ekologický nákup na internetu

Všechna odpovědnost není  jen na e-shopech. Hlavně my sami máme ve svých rukou možnosti, jak uskutečnit nákup, aby byl co nejvíc ekologický:

  • Objednávat výrobky ve větších baleních (pokud je na výběr).
  • Nakupovat do zásoby tam, kde to dává smysl.
  • Spojit se s někým ve svém okolí a pořádat společné nákupy.
  • Dávat přednost e-shopům, které v maximální míře pokrývají požadovaný sortiment.
  • Dávat přednost e-shopům, které se chovají udržitelně.
  • Volit pro dopravu zboží společnost GLS, která jako jediný z dopravců rozvíjí opatření, která mají za cíl zajistit, aby všechny operace s balíky byly šetrné k životnímu prostředí (více o této iniciativě zde).
  • Krabice a výplně nevyhazovat, ale přepoužít je nebo nabídnout k využití třeba některému z e-shopů v okolí k opakovanému použití.
  • Na lepení krabic u vlastních zásilek používat papírovou lepící pásku.

Pokud k tomu přidáte udržitelně smýšlející e-shop, pak je to hotová zelená symfonie.

Jak to dělají ti nejzasvěcenější

Zajela jsem se podívat na vlastní oči, jak to dělají v EKO obchodě, kde už ty nejdůležitější procesy mají zmáknuté, a právě proto mu dávám přednost před ostatními.

Econea, je firma, pro kterou jsou důležité hodnoty, jako je šetrnost a udržitelnost.  Patří mezi Slušné firmy,které řeší problémy skutečných lidí a současně minimalizují škody, které jejich podnikání působí.

Několik hodin jsem si povídala s Martinem Matesem, jedním ze dvou majitelů, o fungování e-shopu, o situaci na trhu, zkušenostech, vizích a plánech do budoucna.

Mají za sebou čtyřletou cestu a rádi své poznatky (o tom co funguje i nefunguje) sdílí dál ke svým zákazníkům i firmám, které hledají inspiraci.

Co vše se dá v e-shopu nastavit tak, aby se choval ohleduplně k životnímu prostředí?

A tady jsou Martinova slova:

Začnu dopravou. Když jsme vybírali přepravce, porovnávali jsme si podmínky těch největších,  jejich ceny. Všichni fungují podobně.  Jen GLS se jako jediná nějakým způsobem zabývá ekologií, což byl hlavní důvod, proč jsme si je vybrali.

Provozují službu „Think green“, což znamená, že si u každého balíku můžeme připlatit a prostředky, které GLS tímto způsobem vybere, použije na sázení nových stromů. Balíček se tím stává CO2 neutrální, protože stromy, které vysadí vyváží cestu balíčku.

GLS používáme pro odesílání balíčků. Dodavatelé nám doručují dopravou, kterou samy využívají.

Balení zásilek, je místo, kde vzniká nejvíc odpadu. Největším průšvihem jsou krabice a výplně. Většina e-shopů si s tím hlavu neláme, použije nové krabice a vyplňuje krabice plastovou výplní. A dělají to i někteří výrobci EKO produktů.

My se na to snažíme v každém kroku myslet. Je to o tom skloubit vše tak, aby to bylo efektivní a ekologické. Nejradši bychom byli, aby to bylo co nejekologičtější, ale zároveň jsme firma, takže musíme být schopni zajistit, abychom byli efektivní.

A jak to vypadá v našem procesu balení zásilek?

  • Používáme Re-use krabic. To znamená, že na balení zásilek použijeme krabice, které nám někdo přinese nebo nám v nich něco přišlo. Získáváme krabice od zpřízněných firem. Což  bohužel nestačí, takže si kupujeme krabice od dodavatelů (objevili jsme firmu Recyklbox), kteří repasují krabice, nebo získáváme krabice, které někdo nakoupil, nevyužil a prodává je. Snažíme se nové, panenské, krabice používat minimálně.
  • Používáme papírovou lepící pásku s lepidlem z přírodního kaučuku. Pokud je krabice polepena papírovou páskou, dá se hodit do tříděného papírového odpadu. Pokud je krabice polepena plastovou páskou, tak je při třídění vyřazena z recyklačního procesu a je spálena. Pokud už je na krabici plastová páska, nestrháváme jí, ale použijeme na přelepení také plastovou pásku, protože krabici stejně není možné recyklovat a papírová je čtyřikrát dražší.
  • Re-usujeme výplně ze zásilek od dodavatelů.
  • Tam kde je to potřeba, tak využíváme recyklovaný papír, ze kterého náš „Flusík“ (Fillpak) vytvoří výplň ze zmačkaného papíru.
  • Téměř se nám podařilo eliminovat bublinkovou fólii. Používáme jí pouze na jeden jediný produkt, který je křehký a kde jsme to zatím nevymysleli jinak. Hledáme ale lepší řešení.  Křehké výrobky balíme do dvojité vlnité kartonové lepenky (2VVL) ze 100% recyklovaného papíru. Na zkoušku máme teď přístroj, který ze 100% recyklovaného papíru udělá takovou vlnu, do které by se daly křehké věci také balit.
  • Řežeme krabice na výplně, ale je to hodně pracné, a ta výplň není vždy praktická, takže to děláme pouze v omezené míře.
  • Na výplně také používáme noviny a reklamní letáky, které pro nás sbírá babička Madla.
  • Obálky a tašky používáme výhradně z recyklovaného papíru.

Mimo procesů balení a odesílání zásilek také třídíme vlastní odpad, který máme i přesto, že většinu materiálu re-usujeme.

Další oblastí, kde se dá něco dělat, jsou energie. Nově budeme v našich prostorách v Letňanech využívat českou zelenou energii od  Nano energies.

A ještě mě napadá jedna věc, dodává na závěr Martin. Vytváříme si ve skladu Chill out zónu a  třeba nábytek co tu máme, jsme pořídili z druhé ruky.“

Něco nakonec

Při troše snahy se dá i nákup na internetu zvládnout s dobrým pocitem. Hlavně žádný stres, když všechno nejde na 100%. Pokud jste dočetli až sem do konce, už teď děláte víc než většina.

Dávají vám smysl tipy na snížení ekologického dopadu nakupování na internetu a kroky, kterými jde Econea?

Nenechte si je pro sebe a sdílejte článek se svými přáteli a nebo ho třeba přepošlete svému oblíbenému e-shopu.